راه ها و داروهای کاهش و پایین آوردن تری گلیسیرید خون

Overweight

Overweight

تري گليسريدها به عنوان يک منبع ذخيره انرژي براي بدن عمل مي کنند. هنگامي که شما به مقدار زيادي انرژي نياز داشته باشيد، بدن اين چربي ها را تجزيه مي کند و به انرژي تبديل مي کند تا سلول ها بتوانند از آن استفاده کنند. سطح بالای تری گلیسرید خطر ابتلا به بیماری قلبی یا حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می دهد. یک آزمایش ساده خون سطح تری گلیسرید و کلسترول را مشخص میکند. کاهش تعداد تری گلیسرید به یک سطح سالم شامل خوردن مواد غذایی مناسب و حفظ وزن سالم است. از آنجا که سطح تری گلیسرید می تواند به عوارض وخیم منجر شود، پیشگیری و درما آن یک امر حیاتی محسوب می شود.
بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله آمریكایی تغذیه بالینی در صورتی كه فردی دچار تری گلیسیرید بالا باشد، خطر ابتلا به بیماری قلبی و سكته مغزی در وی 2 تا 3 برابر افزایش پیدا می‌كند حتی اگر كلسترول وی پایین باشد.
گام اول در جهت درمان تری گلیسرید بالای خون کاهش وزن، ورزش، استفاده از رژیم غذایی مناسب و پرهیز از مصرف سیگار و الکل است.
حداقل فعالیتی که به بیماران توصیه می‌شود پیاده روی تند یا دو آرام است. البته هر چه فعالیت‌های ورزشی بیشتر و سنگین‌تر باشد، اثر بیشتری بر کاهش تری‌گلیسیرید دارد. البته در ابتدا فرد باید به پزشک مراجعه کند تا درصد تری‌گلیسیرید خون او مشخص و از این طریق، ورزش مورد نظر برای او تجویز شود.
همچنین کاهش وزن تأثیر زیادی روی کاهش میزان تری گلیسیرید دارد چون زمانی که چربی کمی به ویژه در ناحیه‌ی شکم داشته باشید بدن کمتر به ذخیره آن‌ها مشغول می‌شود. علاوه بر این زمانی که رژیم می‌گیرید با ایجاد تغییرات غذایی و کاهش مصرف قند و چربی‌های مضر میزان تری گلیسیریدتان پایین می‌آید. معمولاً افرادی که اضافه‌وزن دارند و یا دچار سندروم متابولیک هستند تری گلیسیرید بالایی دارند. یعنی اینکه اضافه‌وزن تأثیر مستقیمی روی میزان تری گلیسیریدتان خواهد داشت. توصیه می‌کنیم با کمک یک متخصص تغذیه وزنتان را کاهش دهید.

علاوه بر این توصیه می شود:

  1. کمتر غذا بخورید و بیشتر فعالیت کنید. اگر می خواهید تری گلیسرید خود را کاهش دهید، باید مقدار انرژی که می سوزانید بیشتر از مقداری باشد که دریافت می کنید.
  2. شیرینی، شکلات، قند و شکر را از برنامه غذایی خود حذف کنید. شاید فکر کنید که عسل و سایر شیرین کننده های طبیعی مثل شهد توت یا شیره خرما بهتر از قند ها و شیرین کننده های تصفیه شده هستند. با وجود این، آن ها شبیه شکر می توانند موجب افزایش مقادیر تری گلیسیرید خون شوند. هنگامی که مقادیر تری گلیسیرید خون بالا است بهتر است دریافت هرنوع قند حتی اگر طبیعی باشد نیز کاهش یابد و محدود شود.
  3. کربوهیدرات های پیچیده بهتر از کربوهیدرات های ساده مثل قند و شکر هستند. منابع غذایی کربوهیدرات های پیچیده شامل: نان و غلات سبوس دار، سبزی ها، میوه ها و حبوبات است. کربوهیدرات های پیچیده از نظر مواد مغذی، غنی هستند و دارای انواع ویتامین، املاح و آنتی اکسیدان ها هستند.
  4. غذاهای دارای نشاسته مانند خوردن مقادیر زیاد پاستا، سیب زمینی یا غلات موجب افزایش مقادیر تری گلیسیرید خون می شود به دلیل این که بدن مازاد کربوهیدرات دریافتی را به چربی تبدیل می کند. توصیه می شود این گروه غذایی را در حد مناسب دریافت کنید. یک برش نان، 3/1 لیوان برنج یا پاستا معادل یک واحد کربوهیدرات است.
  5. غذاهاي غني از فيبر مثلا انواع لوبيا، عدس و سيزيجات را بيشتر مصرف کنيد. بايد به خاطر داشت كه اگر شما اضافه وزن داريد و مقدار تري گليسريدخونتان بالاست كاهش وزن ميتواند به پايين آوردن آن كمك كند.
  6. به جای چربی‌های مضر از چربی‌های مفید مثل روغن ماهی و روغن زیتون استفاده کنید.
  7. بیشتر از غذاهای پروتئین سالم مصرف کنید.
  8. مصرف گوشت ماهی با توجه به وجود چربی های مفید در آن توصیه می شود. البته باید توجه داشت که ماهی نیز بهتر است سرخ نشود.
  9. سبزیجات و میوه هایی که حاوی چربی ناچیزی هستند می توانند به صورت آزادانه مورد مصرف قرار گیرند. مصرف سبزی بخارپز و آب پز شده محدودیتی ندارد. اگر چه گل کلم، کلم بروکلی، کرفس، سیب زمینی با پوست مفید است، سبزی های پررنگ و زرد رنگ نیز باید در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود.

دارو

استفاده از داروهای کاهنده تری گلیسرید یکی از روشهای درمانی است که توصیه می شود این داروها فقط در صورتی استفاده شوند كه تمام روشهای طبیعی كاهش تری گلیسیرید بی نتیجه بمانند.
گروه دارویی فیبریتس شامل داروهایی مانند فنوفیبریت، جمفیبروزیل نیز در کاهش تری گلیسرید تاثیر زیادی دارند.
قبل از استفاده از این دارو نکات زیر در نظر گرفته شود. این دارو برا ی بیماری فعلی شما تجویز گردیده است، لذا از مصرف آ ن در موارد مشابه یا توصیه آن به دیگران خودداری کنید. در تصمیم گیری برا ی مصرف یک دارو باید خطرا ت آن در مقابل فواید حاصل از مصرف دارو سنجیده شود.
نیاسین، تری گلیسرید را از طریق کاهش توانایی کبد در تولید LDL و VLDL کاهش می دهد. اگرچه تجویزهای متعددی وجود دارند ولیکن نیاسین به دلیل کمترین میزان عوارض جانبی ترجیح داده می شود. در استفاده از مکمل های غذایی حاوی نیاسین که بدون نسخه فروخته می شوند باید دقت نمایید که خیلی از موارد که استانداردهای لازم را ندارند، در کاهش تری گلیسرید خون موثر نیستند و ممکن است به کبد نیز آسیب برسانند. این دارو درواقع ک نوع ویتامین B است . این دارو را تنها با تجویز پزشک مصرف کنید. این دارو سبب کاهش کلسترول کل ، کلسترول LDL (بد) و تری گلیسرید می شود . این دارو هم چنین سطح کلسترول HDL (خوب ) را افزایش می دهد .
این دارو می تواند سبب بروز خارش و گرگرفتگی شود . همچنین ممکن است سبب ایجاد مشکلات گوارشی و سایر عوارض جانبی شود که پزشک برای شما شرح می دهد .
خانواده بعدی داروها، ترکیب های ویتامینه مثل امگا ۳ هستند. امگا ۳ تری گلیسرید خون را کاهش می دهد و میزان HDL یا چربی خوب را بالا می برد. انسولین هم که در درمان دیابت به کار می رود، می تواند تری گلیسرید خون را پایین بیاورد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *