رژیم غذایی و داروی گیاهی برای تری گلیسیرید بالا

رژيم غذايي مناسب براي سلامتي

رژيم غذايي مناسب براي سلامتي

رژيم غذايي و ورزش، بهترين راه براي کاهش تري گليسريد خون هستند. براي کاهش تري گليسريد اگر وزنتان بالاست بايد آنرا به وزن ايده آل برسانيد و ورزش را در برنامه کاهش وزن فراموش نکنيد. پايه رژیم غذایی تری گلیسیرید بالا بايد بر اساس کاهش مواد قندي و نشاسته اي باشد. رژیم غذایی مناسب می تواند تری گلیسرید خون را تا 40 درصد و کلسترول بد را 15 تا 20 درصد کاهش دهد. کبد شما از مواد قندي تري گليسريد مي سازد. در هر برنامه غذايي بايد مراقب چربي نيز باشيد. الکل يکي ديگر از موادي است که به تري گليسريد تبديل مي شود و نبايد آنرا مصرف کنيد. انجمن آمريکايي شيمي باليني رسما اعلام نموده است که رژيم هاي غذايي پر کربوهيدرات بخصوص از نظر قندها ميزان تري گليسريد را بالا مي برند.بنابر اين افراديکه مي خواهند تري گليسريد خونشان را کاهش دهند لازم است به توصيه هاي زير عمل کنند:
1- افزایش مصرف فیبرها: خوردن مواد غذایی حاوی فیبر در هضم بهتر مؤثر است و جذب چربی ها و قندها را کاهش می دهد. در این صورت همچنین سطح تری گلیسرید و کلسترول نیز کاهش می یابد. از جمله خوراکی های سرشار از فیبر می توان به اسفناج؛ کلم دکمه ای، پرتقال، نارنگی، سیب، چغندر، گلابی، جو دوسر، غلات سبوس دار و حبوبات اشاره کرد.
2- مقدار و نوع چربي مصرفي خود را در نظر داشته باشيد. چربي هاي اشباع و جامد را مصرف نکنيد، مثل روغن نباتي جامد، کره، مارگارين، چربي گوشت، پوست مرغ، لبنيات پرچرب، خامه و سس مايونز.
روغن هاي گياهي مايع را مي توانيد مصرف کنيد. مصرف اسيدهاي چرب اُمگا -3 (در ماهي و روغن تخم کتان) براي شما مفيد است.
3- غذاهایی مانند گوشت قرمز حاوی بیشترین میزان چربی های اشباع شده و تری گلیسیرید هستند. نکته قابل توجه این است که کره و پنیر نیز حاوی همین میزان چربی تری گلیسیرید هستند.
4- از شیرینی ها و قند های ساده کمتر استفاده کنید.قندهای ساده بویژه فروکتوز به سرعت تبدیل به تری گلیسرید می شوند.مصرف نوشیدنی های حاوی قند مانند: نوشابه ها و آبمیوه های صنعتی را محدود کنید.از دانه های سبوسدار، میوه و سبزیجات بیشتر استفاده نمایید.کربوهیدرات هایی انتخاب کنید که حداقل در هر واحد 3 گرم فیبر داشته باشند، مانند:گندم سبوس دار، آرد کامل، جو و چاودار، حبوباتی مانند: عدس نیز از منابع خوب پروتئین و فیبر هستند سعی کنید حداقل دوبار در هفته از حبوبات استفاده کنید.
5- غذاهای دارای چربی امگا 3 (مانند انواع ماهی و گردو) را زیاد مصرف کنید. دکتر متخصص تغذیه ممکن است برای شما مکمل روغن ماهی و یا DHA را تجویز کند.
6- (DHA ، یک نوع اسید چرب امگا 3 می باشد. DHA اسید چرب مهم در اسپرم، فسفولیپید مغز و شبکیه چشم می باشد. مصرف DHA با کاهش مقدار تری گلیسیرید خون، خطر بیماری قلبی را کم می کند. مقدار کم DHA، موجب بروز بیماری آلزایمر و سرطان می شود.) اسيدهاي چرب امگا 3 و ويتامين C همراه با يك رژيم غذايي كم كربوهيدرات سطوح تري گلسيريد خون را كاهش مي‌دهد. اين اسيدهاي چرب در كنترل كلسترول نيز نقش دارند.
به یاد داشته باشید که ماهی سرشار از امگا 3 است اما ماهی سرخ شده نه تنها خاصیت مفیدی ندارد بلکه بر عکس احتمال بروز امراض قلبی را تشدید می کند. در واقع سرخ کردن ماهی تمام خواص مفید آن را از بین می برد و آن را به یک خوراکی مضر تبدیل می کند.
7- از لبنیات کم چرب استفاده کنید.
8- رژيم غذايي داراي بادام زميني احتمالا می تواند تاثیرات زیر را بر چربی خون شما داشته باشد:
كاهش كل كلسترول وLDL كلسترول ( كلسترول بد)
حفظ و نگهداريHDL كلسترول ( كلسترول خوب)
كاهش تري گليسيريد
9- به هيچ عنوان الکل ننوشيد، زيرا الکل خيلي سريع مقدار تري گليسريد خون را افزايش مي دهد.
10- نوشیدنی های شیرین را مصرف نکنید، مثل انواع نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا و آب میوه های صنعتی. نوشيدنيهايي مثل آبميوه تازه، چاي گياهي، قهوه تيره رنگ، آب فراوان می تواند جایگزین مفید و مؤثری باشد.
11- سبزي هاي سبز تيره برگي مانند کاهو، اسفناج و کلم و غيره، ميوه

گیاهان دارویی

برای درمان تریگلیسرید بالای خون می توان از گیاهان دارویی استفاده کرد. برخی از گیاهان دارویی مؤثر در درمان تری گلیسرید عبارتند از:
1- ارده با شیره انگور روزی یه پیاله می تواند بسیار مؤثر باشد.
2- کنگر فرنگی یا آرتیشو (Artichok)، یکی‌از گیاهان دارویی بسیار با ارزش است که کارخانه‌های داروسازی جهان با استفاده از عصاره‌ی برگ‌های آن، انواع فرآورده‌های دارویی را عرضه می‌کنند.
دامنه‌ی خواص‌درمانی این گیاه بسیار وسیع است، صفراآور است، کبد را در‌برابر سموم حفاظت می‌کند، از جمع‌شدن چربی در کبد جلوگیری می‌کند، دفع ادرار را افزایش می‌دهد، اختلالات گوارشی را بر‌طرف می‌سازد، در بیماری‌های پوستی کاربرد دارد و علاوه‌بر ده‌ها خاصیت مهم دیگر کلسترول و تری‌گلیسریدخون را نیز کاهش ‌می‌دهد‌.
3- عرق شوید در درمان تری گلیسرید خون مؤثر است علاوه بر این مصرف این داروی گیاهی برای پیشگیری و درمان آرتروز، رفع سوء هاضمه، نفخ ، استفراغ و سکسکه و تقویت معده و اعصاب نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
4- مخلوطی از عرق کاسنی و شاتره باعث کاهش میزان تری گلیسرید خون می شود.
5- عرق برگ زیتون به عنوان یک داروی گیاهی جهت درمان این بیماری مورد استفاده قرار می گیرد.
6- تخم گشنیز درمان سنتی معروفی برای تری گلیسیرید بالا ی خون به شمار می رود. بر طبق تحقیقی که در سال 2008 در مجله زیست شناسی محیط زیست انتشار یافت، کاهش معنی داری در میزان تری گلیسیرید و کلسترول در حیواناتی که از تخم گشنیز تغذیه کرده بودند، وجود داشت. این امر به علت عملکرد و تاثیر پایین آورندگی چربی تخم گشنیز بر روی سوخت و ساز چربیها می باشد.
7- سیر یکی از بهترین درمانها برای کاهش میزان تری گلیسیریدها می باشد. مقاله ای که در سال 2006 در مجله تغذیه منتشر شده است بیان کرده که گنجاندن سیر در انواع رژیم غذایی به پایین آمدن میزان تری گلیسیریدها، قند خون و میزان کلسترول کمک می کند. سیر خام دارای تاثیر بیشتری نسبت به سیر پخته در کنترل کردن این سه پارامتر می باشد، زیرا سیر خام فعالیت پایین آوردندگی چربی دارد.
به یاد داشته باشید که طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی هم باید زیر نظر دکتر تغذیه  باشد.