رژیم غذایی برای کاهش چربی خون بالا

diet-1024x768

بالا بودن چربی های خون جزو شایع ترین اختلالات تغذیه ای به شمار می آید که به اشکال مختلف مثل بالا بودن کلسترول خون، بالا بودن تری گلیسرید و بالا بودن LDL(کلسترول بد) یا پایین بودن HDL (کلسترول خوب) قابل بررسی است:

در واقع کلسترول علاوه بر دریافت، از طریق انواع رژیم غذایی در سلول های کبدی نیز ساخته می شود که این مسئله اخیر می تواند بر اساس سابقه خانوادگی موجب بالا رفتن ساخت و ساز شود و بهتر است تمامی افراد چنین خانواده‌هایی تحت نظر متخصص تغذیه و رژیم کم کلسترول قرار گیرند.

خطر ابتلا به بيماري قلب و عروق و بروز حمله قلبي را مي‌توان با بوجود آوردن تغييراتي كه ميزان كلسترول را پايين بياورد كاهش داد.

رژیم غذایی برای چربی خون

برای کنترل و درمان چربی خون بالا و لاغری سریع، در برخی موارد، نیاز به دارو درمانی است، ولی با این  حال در هر زمان  در کنار مصـرف دارو یا حتی برای پیشگیری از بیماری، توجه به دو رکن مهم، «بهبود الگوی غذایی» و «اصلاح شیوه زندگی»، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

  1. سبوس ذرت به اندازه سبوس جو و لوبیا در کاهش کلسترول مؤثر است و میتوان آن را به رژیم غذایی چربی خون بالا افزود. یک قاشق غذا خورى سبوس ذرت در هر وعده غذا )اضافه شده به سوپ یا آب گوجه( مى‏تواند بعد از دوازده هفته، سطح کلسترول را حدود 20 درصد کاهش دهد.
  2. مصرف حداکثر ۲ عدد زرده تخم مرغ در هفته (استفاده از سفیده به شکل آب پز مانعی ندارد).
  3. شیر کم چربى مصرف کنید. بنا به پیشنهاد بعضى استادان پزشکى، تمام افراد باید از مقدار شیر کم چربى استفاده کنند. در یک مطالعه، داوطلبان نیم لیتر شیر به رژیم روزانه‏‌شان اضافه کردند و در پایان هفته دوازده، به طور متوسط حدود 8 درصد در کلسترول دیده شد.
  4. گوشت مرغ و ماهی را بجاي گوشت قرمز استفاده کنید . مرغ کلسترول ندارد. البته بایستی قبل از مصرف پوست مرغ جدا شود..
  5. نخود فرنگی خشک ، لوبیا و سویا می تواند به عنوان جایگزین گوشت باشند چون میزان کمی چربی هاي اشباع و کلسترول دارند . نخود خشک و حبوبات نیز داراي مقدار زیادي فیبر هستند ، که می تواند به کاهش کلسترول خون کمک کنند.
  6. مصرف روزانه 1/2 لیوان هویج رنده شده در روز.
  7. آب بنوشید. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن روزی پنج لیوان یا بیشتر آب، سبب کاهش کلسترول شده و احتمال بیماری های قلبی را 50 تا 60 درصد کاهش می دهد.
  8. گریپ فروت بخورید. مصرف روزانه یک عدد گریپ فروت سبب کاهش 11 درصد کلسترول خون می شود. این میوه علاوه بر کاهش کلسترول، به کاهش وزن کمک می کند و خاصیت ضد سرطانی دارد و اختلال خواب را از بین می برد.
  9. از چای سبز غافل نشوید. چای سبز یکی از موثرترین مواد غذایی در کاهش کلسترول است.
  10. زیاد سالاد بخورید. از سبزی های حاوی برگ سبز استفاده کنید و می توانید آن را در رژیم غذایی برای کاهش چربی خون قرار بگیرد.
  11. و زیاد سالاد بخورید
  12. روغن زیتون و روغن گردو باعث کاهش و درمان تری گلیسیرید بالا می‌شوند.
  13. انگور با شیرینی طبیعی به دلیل وجود ماده آنتوسیانین‌ به کاهش تری گلیسرید کمک می‌کند. همچنین زغال اخته نیز حاوی این ترکیب است.
  14. اسفناج حاوی آلفا لیپوئیک است که تا 60 درصد تری گلیسرید را کاهش می‌دهد و سایر سبزیجات مانند کلم بروکلی، نخود فرنگی و برخی از میوه‌ها از جمله گوجه فرنگی، پرتقال، گریپ فروت، لیمو و لیموترش نیز حاوی آلفالیپوئیک هستند.
  15. سیر خام بخورید. محققان از مدت‏ها پیش مى‏دانستند که مصرف زیاد سیر خام، مى‏تواند چربى‏هاى مضر بدن را کاهش دهد. متأسفانه بوى بد سیر مى‏تواند دوستان‏تان را از شما دور کند. باید بدانید که اگر براى از بین بردن بوى بد آن، پخته شوند خاصیت ضد کلسترولى را نیز از دست مى‏دهند. سیر یکی از بهترین درمانها برای کاهش میزان تری گلیسیریدها می باشد. مقاله ای که در سال 2006 در مجله تغذیه منتشر شده است بیان کرده که گنجاندن سیر در رژیم غذایی به پایین آمدن میزان تری گلیسیریدها، قند خون و میزان کلسترول کمک می کند. سیر خام دارای تاثیر بیشتری نسبت به سیر پخته در کنترل کردن این سه پارامتر می باشد، زیرا سیر خام فعالیت پایین آوردندگی چربی دارد. اضافه کردن سیر در رژیم غذایی برای چربی خون بالا می تواند بسیار مؤثر باشد.
  • روزانه 2 تا 3 حبه سیر خام را با معده خالی به مدت 2 تا 3 ماه مصرف کنید. همچنین می توانید سیر تازه را در تهیه سس سالادتان به عنوان چاشنی بگنجانید.
  • یا اینکه، بعد از مشورت با پزشک از مکمل های سیر استفاده کنید.

16. سرکه سیب هم به کاهش تری گلیسیریدها و به همان اندازه به کاهش کلسترول کمک می کند. مطالعه ای که در سال 2008 در مجله علوم زیستی پاکستان منتشر شده است نشان می دهد که سرکه سیب به بهبود پروفایل لیپیدی سرم( یعنی میزان چربیهای خون) در محدوده نرمال از طریق کاهش تری گلیسیریدها و کلسترول بد یا LDL  و بالا رفتن کلسترول خوب یا HDL  در موشهای آزمایشی دیابتی کمک می کند. سرکه سیب همچنین در درمان کبد چرب نیز موثر می باشد.

  • یک قاشق چایخوری سرکه سیب خالص و فیلتر نشده را در یک لیوان آب بریزید.
  • کمی عسل به آن اضافه کنید.
  • این محلول را 2 بار در روز به مدت حداقل چند ماه مصرف کنید.
  • همچنین می توانید سرکه سیب را با پرتقال تازه، سیب، انگور یا دیگر آبمیوه ها مخلوط کرده و مصرف کنید.

17. گردو، بادام، بادام زمینی، فندق، پسته، ، و دیگر آجیل ها و دانه ها در کنترل کلسترول بالا مفید هستند زیرا غنی از استرول های گیاهی و فیبر است. ، به ویژه، گردو  برای  کاهش سطح کلسترول و تری گلیسرید ها کمک  میکند در مصرف آن زیاده روی نکنید همچنین غلات سبوس دار و دیگر غذاهای فیبر دار هم مصرف کنیدهمراه با این داروهای خانگی، رژیم غذایی و شیوه زندگی سالم  را انتخاب کنید. به علاوه، یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین ث 100تا 200 میلی گرم در روز برای کمک به پایین آوردن کلسترول  بسیار خوب است.

18. پیاز قرمز در مبارزه با کلسترول بالا مفید است. دانشمندان در هنگ کنگ نشان دادند که به کاهش کلسترول بد و بالا بردن سطح کلسترول خوب مفید است. این، به نوبه خود، باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود.

  • آب پیاز و عسل از هرکدام یک قاشق چای خوری مخلوط کنید.  یک بار در روزبنوشید
  • یک عدد پیاز را ریز خرد کرده و یک چهارم قاشق چای خوری فلفل را به یک فنجان دوغ اضافه کرده و هر روز بنوشید.
  • همچنین از  پیاز، زنجبیل، سیر در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

از چه غذاهایی باید پرهیز کنیم؟

  1. گوشت و فرآورده‌های آن، لبنیات پرچربی و کره، ‌غنی از نوعی چربی هستند که باعث افزایش سطح ال دی ال در خون می‌شوند. مصرف این غذاها را باید به حداقل رساند.
  2. همچنین مصرف کیک و بیسکویت به علت نوع چربی بکار رفته در آن‌ها سبب افزایش سطح ال دی ال می‌شود.
  3. انواع غذاها و سوپ‌های آماده مصرف و یا کنسرو شده، ‌غذاهای بیرون از منزل، سوسیس و کالباس و گوشت‌های نمک سود شده و بطور کلی گوشت و فرآورده‌های آن و همچنین تنقلات شور، سرشار از نمک (سدیم کلراید) هستند. دریافت زیاد سدیم با فشارخون بالا ارتباط دارد که از عوامل خطر جدی در بروز بیماری قلبی می‌باشد. کاهش مصرف این نوع غذاها و نمک طعام سر سفره به کاهش فشارخون کمک می‌کند.
  4. حذف لبنیات پرچرب و جایگزین كردن آن با انواع كم چرب (زیر 1/5 درصد چربی) یا بدون چربی، شامل خامه ها، پنیر‌های خامه‌ای (گودا، پیتزا و...)، ماست‌های پرچرب، سر شیر و...
  5. حذف كامل مصرف بعضی از غذاهای دریایی كه حاوی كلسترول بالا هستند، مثل: خرچنگ، میگو، خاویار، صدف.
  6. حذف آجیل در افراد با كلسترول بالا لزومی ندارد و افراد با تری گلیسیرید بالا، باید مغزهای گیاهی را هم محدود كنند زیرا تری گلیسرید در برابر كاهش، مقاومت بیشتری نشان می دهد. بادام زمینی در هر دو مورد ممنوع است.

تغییرات در شیوه زندگی به عنوان درمان اولیه در بسیاري از بیماران مبتلا به چربی خون بالا توصیه میشود.

رژیم غذایی و ورزش می تواند اثر مفید بر روي غلظت چربی خون داشته باشند. ورزش منظم هوازي، به خصوص براي 2 ساعت یا بیشتر در هفته، با بهبود سطح چربی همراه است بهترین ورزش پیاده روي ، دوچرخه سواري و شنا است.

استرس هاي محیطی را تا حد ممکن کاهش دهید و از مصرف الکل و سیگار به شدت پرهیز شود.

افزایش چربی خون با تجمع در دیواره رگ ها، تنگی آنها را به دنبال دارد و به همین دلیل باعث افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی، درد قفسه سینه و گرفتگی عروق می شود.

درمان به موقع و مناسب افزایش چربی خون، نه تنها قادر است از تنگی عروق قلبی جلوگیری کند، بلکه می تواند از پیشرفت آن نیز جلوگیری کرده و حتی باعث بهبود شود.

به طور کلی، عموم افراد جامعه باید از سن ۲۰سالگی نسبت به آزمایش چربی خون خود اقدام کنند.

چنانچه سطح چربی خون شما طبیعی است، هر پنج سال یک بار (از سن ۲۰ سالگی به بعد) و در صورت بالا بودن چربی خون، باید هر دو تا شش ماه، یک بار چربی خون خود را آزمایش کنید.