ساختار توتال کلسترول و کلسترول خوب و بد

image_low_noresize (1)

کلسترول یک نوع از چربی است که برای بسیاری از فرایند های متابولیک ضروری است. دو نوع کلسترول وجود دارد. HDL کلسترول “خوب” و LDL کلسترول “بد” است. کلسترول یک ماده چربی است که برای سلامت انسان ضروری است. این بخشی جدایی ناپذیر از غشای سلولی است و در تولید ویتامین D، هورمون های مختلف و اسیدهای صفراوی در بدن ما استفاده می شود. کلسترول در کبد ساخته می شود همچنین در غذاهای مشتق شده از مرغ، گوشت وجود دارد
چربی ها در خون آزاد نبوده عموماً با اتصال به پروتئین های خاصی به نام لیپوپروتئین ها در بدن حرکت می کنند. لیپوپروتئین ها با چربی ها ترکیب می شوند و نقش آنها در متابولیسم بدن پیچیده است.

HDL یا کلسترول خوب

باعث می شود تا کلسترول از جدار داخلی شریان ها جدا شود و به همین دلیل به آن کلسترول خوب هم گفته می شود، میشود چون به حذف کلسترول بد از بدن و جلوگیری از تجمع آن در داخل عروق کمک میکند. سطح این نوع چربی، با بروز بیماری های قلبی عروقی رابطه عکس دارد و با افزایش آن در خون، خطر بروز این بیماری ها کاهش می یابد.
یک سوم کلسترول، توسط لیپو پروتئینهای پر چگال یا اچ دی ال حمل هر قدر اچ دی ال بالاتر باشد، بهتر است. افرادی که کلسترول خوبشان خیلی کم است، بیشتر در معرض بیماری قلبی قرار دارند. مصرف چربیهای سالم مانند روغن زیتون میتواند به افزایش اچ دی ال کمک کند.
تحقیقات نشان داده اند که یک واحد افزایش HDL می تواند بروز بیماری های قلبی عروقی را ۲ تا ۳ درصد کاهش دهد .
ورزش و کم کردن وزن، باعث افزایش سطح HDL می شود و عواملی مانند چاقی، کم تحرکی، مصرف سیگار، افزایش تری گلیسیرید خون باعث کاهش سطح این چربی می شود.

اقدامات لازم برای افزایش مقدار HDL

  1. 3 بار در هفته و هر بار حداقل 20 دقیقه ورزش کنید.
  2. از مصرف چربی های اشباع (گوشت ها و لبنیات پرچرب) و هیدروژنه (روغن نباتی جامد) دوری کنید.
  3. سعی نکنید با رژیم های لاغری بسیار کم کالری، وزن خود را سریعا کاهش دهید. بلکه اجازه دهید تا با رژیم غذایی صحیح، وزنتان کم شود.

LDL یا کلسترول بد

این نوع کلسترول در واقع برای بدن ضروری است، چون کلسترول ساخته شده در کبد را برای نیازهای ساختمانی سلول حمل می نماید. اما مقادیر اضافی آن در دیواره رگ های و بافت ها رسوب می کند. بیشتر کلسترول موجود در خون توسط پروتئینهایی به نام لیپو پروتئینهای کم چگال یا ال دی ال حمل میشود. این لیپو پروتئینهای کم چگال را به عنوان کلسترول بد میشناسیم چون با مواد دیگر ترکیب شده و در رگها پلاک تشکیل میدهد. در واقع با افزایش سن، در دیواره‌ی رگ‌ها پلاک ایجاد می‌شود. بعضی از این پلاک‌ها ممکن است از کلسترول LDL اضافی در خون ساخته شوند. این پلاک‌ها باعث تنگی رگ‌ها می‌شوند که به آن تصلب شرایین گفته می‌شود.
مشکل اینجاست که کلسترول LDL مانند ملاتِ کم‌کیفیت است. وقتی این ملات شل شود و بشکند، بدن در پی ترمیم آن برمی‌آید و در نتیجه با افزایش میزان کلسترول LDL در خون، در دیواره رگ های خونی که وظیفه تغذیه قلب و مغز را دارند، رسوب کرده و منجر به تنگ شدن این عروق می شوند. این وضعیت می تواند انعطاف پذیری رگ ها را کم کرده و منجر به در این قسمت‌ها لخته‌های خونی تشکیل می‌شود که منجر به انسداد سرخرگ، تصلب شرایین، ایجاد لخته و در نهایت حمله قلبی و یا سکته شود.

اقدامات لازم برای کاهش مقدار LDL

1- از مصرف زیاد چربی ها و کلسترول دوری کنید.
2- از افزایش کالری دریافتی بپرهیزید.
3- تحرک و فعالیت بدنی را زیاد کنید.
4- وزن خود را ثابت نگه دارید.
خوردن غذاهای غنی از چربی های اشباع میزان کلسترول LDL در بدن است، که بیماری کرونری قلب را افزایش میدهد. اساسا غذایی که ما مصرف می کنیم باید میزان کلسترول بد یا LDL را کاهش داده و باعث افزایش کلسترول خوب یا HDL شود.
توصیه پزشکان کاهش سطح LDL به کمتر از 130 میلی گرم در دسی لیتر است که البته در افرادی که دچار بیماری های قلبی هستند، بهتر است حتی به کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر هم برسد.

کلسترول توتال یا تام (کلسترول کل)

کلسترول تام شامل اندازه گیری کل کلسترول مو جود در خون شامل HDL , LDLونیز بعضی از اجزای دیگر است . عدد کلسترول کل باید کمتر از 200 mg/dl باشد. افرادی با کلسترول بالاتر از mg/dl250 دو برابر افرادی که کلسترولی در حدود 200 دارند در خطر حمله‌ی قلبی هستند. پزشک معمولاً به به همان اندازه که به عدد کلسترول کل توجه دارد به هر یک از اعداد کلسترول خوب و کلسترول بد نیز توجه می‎کند. در واقع كلسترول تام خون، نشان دهنده اين است كه ميزان كل كلسترول خون شما چه مقدار است. اگرچه ميزان كلسترول HDL و LDL، مهم است؛ با اين وجود نسبت كلسترول HDL و LDL از اهميت ويژهاي برخوردار است. نتيجهي آزمون كلسترول خون ممكن است شما را دچار سردرگمي كند. تمام اعدادي كه نشاندهندهي ميزان كلسترول است در يكي از سه گروه زير طبقه بندي ميشود.
گروه اول: سطح كلسترول خون در محدوده طبيعي قرار دارد. وضعيت انواع كلسترول در اين دسته از افراد عبارت است:
الف – در محدوده سني ۳۰ سال و بالاتر:
۱. كلسترول توتال: كمتر از ۲/۵ ميليمول در ليتر (۲۰۰ ميليگرم در دسيليتر) ۲. كلسترول LDL: كمتر از ۴/۳ ميليمول در ليتر (۱۳۰ميليگرم در دسيليتر) ۳. كلسترول HDL: بيشتر از ۹/۰ ميليمول در ليتر (۳۵ ميليگرم در دسيليتر) ۴. تريگليسريد: بيشتر از ۳/۲ميليمول در ليتر (۲۰۰ ميليگرم در دسيليتر)
ب – گروه سني ۱ :۱۸-۲۹. كلسترول توتال. كمتر از ۷/۴ ميليمول در ليتر (۱۸۰ ميليگرم در دسيليتر) ۲. كلسترول LDL: كمتر از ۳ميليمول در ليتر (۱۱۵ ميليگرم در دسيليتر) ۳. كلسترول HDL: بيشتر از ۹/۰ ميليمول در ليتر (۳۵ ميليگرم در دسيليتر) ۴.
تريگليسريد: بيشتر از ۳/۲ ميليمول در ليتر (۲۰۰ ميليگرم در دسيليتر)
گروه دوم: سطح كلسترول اندكي افزايش يافته است وضعيت انواع كلسترول در اين دسته از افراد عبارتند از:
الف – گروه سني ۳۰ سال و بالاتر: ۱. كلسترول توتال: ۲/۵-۲/۶ ميليمول در ليتر (۲۰۰-۲۴۰ ميليگرم در دسيليتر) ۲. كلسترول LDL:بيشتر از ۳/-۴ ميليمول در ليتر (۱۳۰ ميليگرم در دسيليتر)
۳. كلسترول HDL: كمتر از ۹/۰ ميليمول در ليتر (۳۵ ميليگرم در دسيليتر) ۴. تريگليسريد: بيشتر از ۳/۲ ميليمول در ليتر (۲۰۰ميليگرم در دسيليتر)
ب – گروه سني ۱۸-۲۹ سال: ۱. كلسترول توتال: ۷/۴-۷/۵ ميليمول در ليتر (۲۰۰ ميليگرم در دسيليتر) ۲. كلسترول LDL: كمتر از ۳
ميليمول در ليتر (۱۱۵ ميليگرم در دسيليتر) ۳. كلسترول HDL: كمتر از ۹/۰ ميليمول در ليتر (۳۵ ميليگرم در دسيليتر) ۴. تريگليسريد:
بيشتر از ۳/۲ ميليمول در ليتر (۲۰۰ ميليگرم در دسيليتر) عملكرد مناسب براي اين گروه تغيير روش زندگي، عدم مصرف سيگار و انجام ورزش روزانه، كنترل و تنظيم وزن بدن است.
گروه سوم: سطح كلسترول در اين افراد بسيار بالا است به طوري كه علاوه بر رژيم غذايي و تغيير روش زندگي، دارو نيز تجويز ميشود.
الف – گروه سني ۳۰ سال و بالاتر: ۱- كلسترول توتال: بيشتر از ۲/۶ ميليمول در ليتر (۲۴۰ ميليگرم در دسيليتر و بيشتر)
ب – گروه سني ۱۸-۲ سال: ۱- كلسترول توتال: و بيش از ۷/۵ ميليمول در ليتر (۲۲۰ ميليگرم در دسيليتر و بيشتر)
عملكرد مناسب براي اين گروه تغيير روش زندگي، عدم مصرف سيگار و انجام ورزش روزانه، كنترل و تنظيم وزن بدن و در صورت نياز مصرف دارو است.