راههای پایین آوردن سریع چربی خون

چربی خون علاوه بر دریافت، از طریق رژیم در سلول‌های كبدی نیز ساخته می‌شود كه این مسئله اخیر می‌تواند موجب بالا رفتن ساخت و ساز شود و بهتر است... بالا بودن چربی‌های خون جزو شایع ترین اختلالات تغذیه‌ای به شمار می آید كه به اشكال مختلف مثل بالا بودن كلسترول خون، بالا بودن تری گلیسرید و بالا بودن (LDLكلسترول بد) یا پایین بودن ( HDLكلسترول خوب) قابل بررسی است.
چربی های مواد به دو گروه اشباع شده و اشباع نشده تقسیم می گردند:
چربی های اشباع شده :(مانند گوشت قرمز سوسیس، کالباس، همبرگر، قلوه، مغز زبان، کره، پنیر، بستنی، شکلات، نارگیل ،کلوچه، پیراشکی و شیر پرچرب) مستقیما چربی خون را افزایش می دهند.
چربی های اشباع نشده:(مانند روغن زیتون، روغن آفتابگردان، روغن سویا، روغن ذرت و گوشت ماهی، اردک و غاز) اثرشان مانند چربی های اشباع شده نیست و مستقیما چربی خون را افزایش نمی دهند؛ به علاوه چربی های اشباع نشده موجود در ماهی نه تنها خطر انسداد عروق را کاهش می دهد، بلکه به رقیق شدن خون کمک می کنند.
در واقع كلسترول علاوه بر دریافت، از طریق رژیم در سلول‌های كبدی نیز ساخته می‌شود كه این مسئله اخیر می‌تواند بر اساس سابقه خانوادگی موجب بالا رفتن ساخت و ساز شود و بهتر است تمامی افراد چنین خانواده هایی تحت رژیم كم كلسترول قرار گیرند. سطح بالای چربی یا کلسترول خون می تواند باعث عوارضی مانند آترواسکلروز (سفت و شکسته شدن عروق)، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و عروقی، افزایش شانس ابتلا به سکته مغزی، کبد چرب و... شود.
دریافت مقدار مناسب از چهار گروه اصلی غذایی شامل: گروه نان و غلات؛ گروه شیر و لبنیات؛ گروه گوشت، حبوبات، تخم مرغ، و مغزها، گروه میوه‌ها و گروه سبزی‌ها، علاوه بر تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز روزانه افراد، موجب سلامتی، پیشگیری و کنترل برخی از بیماری‌های مزمن مانند فشار خون بالا ، بیماری های قلبی-‌عروقی و چاقی می‌شود.
با توجه به اینکه مقدار و نوع چربی دریافتی به وسیله رژیم غذایی نقش موثری در بروز برخی از بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی‌-عروقی دارد، بنابراین لازم است با تعدیل دریافت چربی رژیم غذایی، میزان چربی خون(کلسترول و تری گلیسیرید) را در حد مطلوب نگه داشت.
میوه ها، سبزیجات، نان ها ی سبوس دار و غلات، آجیل ها و حبوبات( مثل انواع خشک لوبیا، عدس و نخود) همگی از منابع غنی از فیبر در رژیم غذایی به شمار می روند. فیبر به دلایل زیادی سودمند است. فیبر به بهبود سلامت روده کمک می کند، از بیماریهای قلبی و برخی سرطانها پیشگیری می کند، مناسب برای پایین آوردن سریع فشار خون، قند خون را تنظیم می کند و به کنترل وزن کمک می کند. استفاده از برخی میوه ها و مواد غذایی موجب کاهش سریع چربی خون می شود مانند:
تمشک حاوی مواد آنتی‌اکسیدانی به نام «کتون» است و تحقیقات اولیه نشان داده تاثیر جالبی بر کاهش وزن دارد. این کتون‌ با افزایش تولید هورمون آدیپونکتین- که محرک عضلات و سوزاننده چربی است- به صورت مستقیم سوختن چربی‌های ذخیره شده را افزایش می‌دهد. البته خوردن تمشک به تنهایی، نمی‌تواند مقدار کتون مورد نیاز بدن را برای کاهش وزن تامین کند، بنابراین بهتر است برای استفاده از همه فواید این کتون‌ها می‌توانید از مکمل‌های کتون تمشک که در فروشگاه‌ها یا داروخانه‌های معتبر به فروش می‌رسند، استفاده کنید.
مصرف مواد غذائي حاوي چربي هاي اشباع شده را تا حد ممکن کاهش دهيد. بهترین راه برای افزایش فیبر در رژیم غذایی خوردن مقادیر زیاد از میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار و حبوبات می باشد. وارد کردن مواد غذایی دارای فیبر بالا در تهیه غذاها، به عنوان مثال، افزودن لوبیاها به سوپها یا افزودن جو دوسر به کیک و کلوچه ها به افزایش میزان فیبر در رژیم غذایی کمک می کند. پسیلیوم یک فیبر طبیعی محلول است که از پوست دانه های گیاه بارهنگ گرفته شده است. این ترکیب، جزء فعال ملین ها بوده و در مواد غذایی غنی شده مثل غلات آماده به کار می رود. پسیلیوم از دهه های قبل توسط پزشکان به منظور جلوگیری از یبوست یا تنظیم اجابت مزاج در بیماران دارای سندرم روده تحریک پذیر، دیورتیکولوز یا بواسیر تجویز می شده است. با این وجود، در سالهای اخیر، نشان داده شده است که پسیلیوم کلسترول خون را کاهش می دهد؛ اینطور تصور می شود که پسیلیوم تبدیل کلسترول به اسیدهای صفراوی را تحریک کرده و سپس دفع اسیدهای صفراوی را افزایش می دهد. همچنین می تواند جذب روده ای کلسترول را کاهش دهد.
حداقل دوبار در هفته از ماهي ( به صورت کبابي يا پخته ) استفاده نماييد.
حتي الامکان کره نباتي يا مارگارين را جايگزين کره معمولي کنيد.
در هفته بيشتر از سه يا چهار عدد تخم مرغ استفاده نکنيد.
حداقل چهار تا پنج نوع ميوه يا سبزي تازه در وعده غذايي روزانه خود بگنجانيد. همچنین مصرف آب برخی میوه ها همچون : آب تمشک، سیب، غوره، گیلاس و آب لیموترش موجب درمان چربی خون می شود.
علاوه بر این مصرف برخی گیاهان دارویی و عرقیجات سبب کاهش میزان کچربی خون می شود. این گیاهان عبارتند از:
تخم شوید، کاسنی، شاه تره، سیر، عرق بابا آدم، بومادران، زیره، عرق نسترن
فعالت بدنی مرتب ورزش کنيد. انجام ورزش منظم قبل از خوردن وعده های غذایی پرچرب٬ به طور قابل ملاحظه ای ( H.D.L ) را افزایش می دهد.
• ورزش کردن تولید آنزیم "لیپو پروتئین لیپاز "را که آنزیم آزاد کننده چربی است ٬ تحریک می کند که باعث آزاد شدن تری گلیسیرید و تولید بیشتر (H.D.L ) می شود.
• اگر کاهش وزن تنها از طریق رژیم غذایی انجام شود ٬ می تواند علاوه بر کاهش کلسترول ناخواسته ٬ به کاهش (H.D.L ) نیز منجر شود.
• رژیم بدون ورزش باعث کاهش کلسترول خوب و بد می شود اما رژیم با ورزش سبب کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می شود.

مطالعات علمی نشان داده که روزانه نیم ساعت پیاده روی سریع مقدار کلسترول خون را کاهش می دهد و از خطر بروز سکته قلبی جلوگیری می کند.
برای کنترل چربی خون بهتر است وزن ایده آل حفظ شود و در صورت وجود چاقی، کاهش وزن اکیدا توصیه می شود.
سيگار نکشيد. و از مصرف الکل جدا خودداری کنید. استعمال سیگار هم یکی از عوامل موثر در افزایش چربی خون به حساب می‌آید و کشیدن سیگار یا قرار گرفتن در مکانی که افراد سیگاری حضور دارند، می‌تواند موجب افزایش چربی خون شود. سیگار کشیدن یا استنشاق دود سیگار هر دو عاملی است برای افزایش چربی خون و بخصوص بالا رفتن میزان تری‌گلیسیرید خون.
استرسهاي محيطي را تا حد ممکن کاهش دهيد. مشاغل پر استرس می توانند موجب اختلال در چربی های خون شوند که با نقص لیپوپروتئین ها همراه است. سال ها است که محققین گوشزد می کنند که شرایط استرس زای روحی و عوامل استرس آفرین دیگر مانند؛ استعمال سیگار، عادات غذایی نامناسب و عدم پرداختن به فعالیت ورزشی و زندگی غیرفعال در کنار سایر عوامل می تواند موجب بروز بیماری های قلبی و عروقی شود. محققین در این مطالعه، میزان ارتباط مشاغل استرس آفرین را با عوامل دخیل در سوخت وساز چربی های خونی مورد بررسی قرار دادند.
مصرف داروهای کاهنده چربی خون: با کشف و ساخت گروهی از داروها که در حال حاضر
استاتین نام دارد، تغییرات شگرفی در رسیدن به هدف درمانی یعنی کاهش چربی خون از نوع کلسترول بدست آمده است. مطالعات مکرر در مراکز متعدد قلبی و عروقی نیز نشان داده که این گروه داروها نه تنها با کاهش کلسترول خون شرایط عروق را بهبود می‌بخشند، بلکه به طور مستقل موجب افت محسوس حوادث قلبی و عروقی شامل قلب، مغز، کلیه و اندام‌ها شده و نیز در صورت بروز حادثه حاد از عوارض و شدت آن می‌کاهند.
با توصیه پزشک می توانید از داروهای دیگری هم جهت کاهش میزان چربی خون استفاده کنید.